Image
Top
Navigation

DEPOT 102

logistiek centrum Kortrijk

 

 

 

 

  • Bouwheer: STAD Kortrijk
  • Ligging: Kortrijk
  • Realisatie: 2012

In wezen gaat het om een pakhuis/atelier waarin goederen én diensten worden geproduceerd en voortdurend gerief in en uit moet. En dit in alle mogelijke varianten van maten gewichten en frequenties (in tegenstelling tot een fabriek die een beperkt aantal standaardproducten aflevert).
We hebben het gebouw geconcipieerd zoals een aannemer zijn werf inricht: hij zorgt ervoor dat hij stenen, gewelven… zo dicht mogelijk kan brengen op gemechaniseerde wijze. Een “tegenwijzers-in ‘loop’ vanaf en tot aan de Vlasbloemstraat + 1 zijspoor/hellend vlak” is de ‘back-bone’ van het logistieke centrum. Dit parcours brengt het gemechaniseerd verkeer achtereenvolgens in:
A. De opslagruimte die, over de ganse lengte van het gebouw loopt, het verkeer in en uit het gebouw laat rijden, beschermd is doch onverwarmd, aan de Noordelijke zijde is uitgebouwd als een mega-groot boekenrek voor opslag van “allerhande”, over de ganse zuidelijke zijde aanleunt tegen alle diensten en afdelingen die hetzij op +0, hetzij op +1 langs deze weg kunnen worden “bevoorraad” of “gevuld” of “geledigd”
B. De open stapel-ruimte van de dienst mobiliteit met tevens de zout-opslag en de afstoom-plaats.
C. Noordelijk de toegang tot ateliers.
D. Mits het hellend vlak op te rijden: de 1ste verdieping op +576 met de ateliers van schrijnwerkers, metsers, loodgieters en schilders. Daarbij wordt voortdurend van binnen naar buiten en van buiten naar binnen gereden.
Deze “mechanische loop” wordt, voor de voetgangers, vervangen door een verticale circulatie “trap + lift”. Vanaf het voetgangerstraject heeft men voortdurend zicht op het gemechaniseerd verkeer of het zich nu op +0, +1 of op het hellend vlak bevindt. Uiteraard om de efficiëntie, en natuurlijk ook de veiligheid te vergroten. Net hetzelfde opzet – ttz alle acties van personen en machines zoveel mogelijk visueel waarneembaar te maken, doorheen het complex, is gekozen voor 100% transparante poorten. Zo ontstaan er ook geen 10 fabriekjes maar één logistiek centrum met afdelingen die rationeel en in synergie samenwerken.